Płatki śniegu - scenariusz zajęć przyrodniczo-plastycznych.
Główne cele:
- budowanie dziecięcej wiedzy o opadach atmosferycznych
- rozwijanie pomysłowości, kreatywności oraz umiejętności manualnych
- kształtowanie umiejętności słuchania utworów literackich i wypowiadania się na określony temat
- rozwijanie sprawności ruchowej
Cele szczegółowe:
- dziecko:
- wie jak powstają płatki śniegu, opad atmosferyczny zimową porą
- uczestniczy w zabawach ruchowo-muzycznych
- wypowiada się na określony temat
- tworzy kompozycje według własnego pomysłu z koralików
- przestrzega reguł w sytuacjach zadaniowych
Formy pracy: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Metody pracy: słowna, czynna, twórczego działania
Środki dydaktyczne: zdjęcia zimowych krajobrazów, płyta CD, plansza z kształtami płatków śniegu, zestawy do tworzenia kompozycji z koralików do prasowania, białe paski z bibuły marszczonej, dzwoneczki, książka " Cztery pory roku" Wydawnictwo Zielona Sowa 2005.
Przebieg
Część wstępna:
- Przywitanie.
- " Pada śnieg" - zabawa ruchowa z użyciem dzwoneczków. Dzieci, gdy słyszą dzwoneczki, biegają po sali, gdy nastaje cisza dzieci siadają np. na dywanie, krzesełkach, w jakiejś części sali
Część główna:
- " Czarodziejka zima"- Małgorzata Bednarska-Moskwa, utwór literacki z książki " Cztery pory roku", Wydawnictwo Zielona Sowa.
Dzieci oglądają zdjęcia zimowych krajobrazów, następnie słuchają czytanego wiersza przez nauczyciela.
Zima Czarodziejka
taki sprawia cud,
że mrugnięciem oka
wodę zmienia w lód.
I wystarczy zimy
tylko jeden ruch,
by przemienić deszczyk
w biały, śnieżny puch.
Dzięki owym czarom
zawsze tak od lat,
zmienia się w bajkowy
szary, smutny świat.
Swobodna rozmowa na temat wysłuchanego utworu literackiego i opadów atmosferycznych.
- " Taniec płatków śniegu"- tańce i pląsy z białymi paskami, z bibuły marszczonej, przy znanej dzieciom piosence " Tupu, tup po śniegu", muzyka T. Pabisiak, słowa A. Galica.
-" Płatki śniegu" - oglądanie planszy, rozmowa na temat kształtu płatków. Mają kształt sześcioramiennej gwiazdki. Podobno nie istnieją dwa identyczne płatki .
Nauczyciel proponuje wykonanie płatków z koralików. Zadaniem dzieci jest ułożenie z koralików, według własnego pomysłu płatka.
Nauczyciel, żelazkiem przez papier prasuje ułożone z koralików płatki.
Część końcowa:
Wystawa prac dzieci. Próba odpowiedzi na pytanie: Czy udało nam się stworzyć niepowtarzalne płatki śniegu? Oglądanie prac kolegów i koleżanek.
Podziękowanie za udział w zajęciach.
Opracowała Ewa Rejnus
Projekt i fot. Ewa Rejnus |
Projekt i fot. Ewa Rejnus |
Inna propozycja gwiazdek.
Projekt i fot. Ewa Rejnus |
Projekt i fot. Ewa Rejnus |
Projekt i fot. Ewa Rejnus |
Projekt i fot. Ewa Rejnus |
Projekt i fot. Ewa Rejnus |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz